Aptuveni 24,9 % Latvijas iedzīvotāju šā gada 1. ceturksnī retāk vai biežāk patērējuši beztabakas nikotīna produktus – vienreizlietojamās vai atkārtoti lādējamas e-cigaretes, ierīces ar maināmiem šķidrumu kārtridžiem, vai ar uzpildāmu tvertni, nikotīna spilventiņus.
Tas liecina, ka beztabakas produktu lietotāju skaits uzrāda pieaugošu tendenci – 2023. gadā šī proporcija bija 22,5%. Visbiežāk šos produktus patērē cilvēki vecuma grupā no 18 līdz 49 gadiem, e-cigaretes nedaudz biežāk izvēlas sievietes nekā vīrieši.
Minētie skaitļi ir daļa no pētījuma “Latvijas beztabakas nikotīna produktu nozare: pelēkā tirgus apjoms un lietotāju paradumi, 2022. – 2024.”, ko veicis Rīgas Ekonomikas augstskolas profesors un Ilgtspējīga biznesa centra direktors Arnis Sauka. Pirmo pētījumu par beztabakas nikotīna produktu nozari Latvijā, ar mērķi definēt un padziļināti apskatīt šo nozari, 2023. gadā iniciēja “Beztabakas Produktu Asociācija”. Šis ir neatkarīgs, atkārtots pētījums ar aktualizētiem datiem, kurā tiek turpināts analizēt beztabakas nikotīna produktu nozares attīstības tendences Latvijā.
Atbilstīgi pētījuma datiem, Latvijā visvairāk tiek patērētas vienreizlietojamās e-cigaretes: 2024. gada 1. ceturksnī 18% patērētāju tās lieto ikdienā, vēl 14 % – vairākas dienas nedēļā. Atkārtoti lādējamās ierīces ar maināmiem šķidrumu kārtridžiem ikdienā lieto 14%, vairākas reizes nedēļā 8%, atkārtoti lādējamas ierīces ar uzpildāmu tvertni un tām paredzētajiem atsevišķi nopērkamajiem nikotīna šķidrumiem attiecīgi 16% un 6% lietotāju. Nikotīna spilventiņi beztabakas produktu tirgū ir mazāk pieprasīti – tos ik dienas lieto 3% patērētāju, vēl 3% – vairākas reizes nedēļā.
Galvenie iemesli, kāpēc Latvijā lieto vienreiz lietojamās e-cigaretes, patērētāju ieskatā, ir tāpēc, ka tas ir ērtāk (49% respondentu), vienkārši ieradums (39%) finansiāli izdevīgāk (9%), dabai draudzīgāk (6%).
“Ērtāk” un “vienkārši ieradums” kā galvenos iemeslus respondenti norādīja arī attiecībā uz atkārtoti lādējamo ierīču ar maināmiem šķidrumu kārtridžiem lietošanu (attiecīgi 36% un 30%). 30% lietotāju šajā kategorijā uzsvēra finansiālo izdevīgumu, bet 13% norādīja, ka tas ir dabai draudzīgāk.
Atkārtoti lādējamo ierīču ar uzpildāmu tvertni un tām paredzēto atsevišķi nopērkamo nikotīna šķidrumu lietotāji kā galvenos iemeslus minēja finansiālo izdevīgumu (43%), ērtumu (32%), vienkārši ieradumu (30% ), kā arī draudzīgumu dabai (18%).
Savukārt nikotīna spilventiņu lietotāji kā galvenos iemeslus minēja: vienkārši ieradums (35%), ērtāk (30%), dabai draudzīgāk (15%), izdevīgāk finansiāli (14%).
Ļoti nozīmīgs faktors, kāpēc lietotāji izvēlas beztabakas produktus, joprojām ir aromātu klātesamība. 36% uz šo atbildēja ar “jā, noteikti”, 27% – “jā, lielā mērā”, 20% – “jā, bet ne būtiski”. 5% respondentu īpaši norādīja, ka tieši šī iemesla dēļ pārgājuši (vai daļēji pārgājuši) no cigaretēm uz e-cigaretēm.” Savukārt 13% respondentu noliedza aromātu klātbūtni kā nozīmīgu faktoru savās izvēlēs.
Visizplatītākais no e-cigarešu aromātiem, spriežot pēc aptaujas datiem, joprojām izteikti ir augļu aromāts, kuru lieto 73% no aptaujātajiem respondentiem. Seko mentola, saldumu, bet aptuveni 11-12% respondentu izvēlas tabakas aromātu. Gan 2023., gan 2024. gada pētījumos dati parāda, ka augļu un saldumu aromātus vairāk izvēlas relatīvi jaunāki, bet tabakas – izteikti vecāki Latvijas iedzīvotāji.
Modelējot situāciju pēc 2025. gada 1. janvāra, kad atbilstīgi normatīvo aktu izmaiņām, aromatizētāji, izņemot tabakas garšu, tiks aizliegti, šā gada pētījumā 12% respondentu apgalvoja, ka noteikti nepāries uz cigarešu lietošanu, un tikpat liela proporcija apgalvoja, ka atmetīs e-cigarešu lietošanu un arī nesmēķēs cigaretes. Savukārt 5 % respondentu atbildēja ar “šādā gadījumā atmetīšu e-cigarešu lietošanu, bet turpināšu, kā līdz šim, smēķēt arī cigaretes”. 6 % respondentu šādā situācijā neplāno mainīt ieradumus un apgalvo, ka iegādāsies e-cigaretes ar aromātiem “pelēkajā tirgū”.
Ar pilnu pētījuma tekstu var iepazīties šeit
Pēdējais rediģētais: 13 novembris, 2024